28-09-2015

Sweet Burgers

Oh my... wat houd ik toch van zoete aardappel. Het staat voor mij gelijk aan comfort en maakt het daarom ultiem comfort food. Meestal rooster ik ze in de oven, met een beetje zout om ze dan als een soort frietjes te eten. Soms maak ik er puree van. Maar zeer recent heb ik ontdekt dat je er ook erg lekkere burgers van kunt maken. Of koekjes, met het overgebleven beslag. Weer was het boodschappen boekje van de supermarkt de inspiratie bron. Dat, en een onweerstaanbaar verlangen naar comfort food, om mij even een fijn gevoel te bezorgen in de hectiek van de afgelopen tijd. De laatste weken voelen alsof ik mijn leven opnieuw vorm geef. En dat is soms best vermoeiend. Al eerder schreef ik dat ik soms echt naar een broodje burger kan smachten en dit is typisch zo'n periode. En dat je daarvoor niet naar vlees hoeft te grijpen bewijst ook dit recept weer. 

Zoete aardappelburgers - naar een recept uit Boodschappen nummer 9, september 2015 (4 personen)


800 gram zoete aardappel, geschild
4 eieren
4-5 eetlepels bloem
2 sjalotjes of 1 kleine ui, gesnipperd
1 theelepel gedroogde munt, of een klein handje verse munt, gehakt
1 theelepel komijnpoeder (djinten)
1 theelepel kerriepoeder
1 theelepel korianderpoeder (ketoembar)
zout
versgemalen zwarte peper
3 eetlepels zonnebloem of maïskiemolie
300 gram yoghurt (Grieks of gewoon mager of vol)
1 teentje knoflook, geperst
2 eetlepel olijfolie
4 broodjes, voor de burgers
200 gram boter of romeinse sla
1 komkommer in linten

Rasp de zoete aardappel grof. Meng het met de eieren, sjalot of ui, de helft van de munt en komijn-, kerrie- en korianderpoeder. Vermeng alles goed en breng extra op smaak met zout en peper. Vorm er met vochtige handen 4 burgers van.* Leg deze ongeveer 15 minuten in de diepvries. 
Verhit de zonnebloem- of maïskiemolie in een ruime koekenpan. Bak de burgers hierin op middelhoog vuur in ongeveer 15 tot 20 minuten goudbruin aan beide kanten.  Zorg dat ze niet te hard gaan, waardoor ze alleen aan de buitenkant gaar worden, maar geleidelijk bruin worden. 
Meng ondertussen de yoghurt, knoflook, olijfolie en de rest van de munt. Proef en breng op smaak met zout en peper. Voeg eventueel extra munt toe.**
Serveer de burgers op een broodje met de sla, komkommerlinten en yoghurtsaus. 

Eet smakelijk!

*Als het niet voldoende plakt voeg dan nog wat extra bloem toe, maar niet te veel. Door ze in de diepvries te leggen krijgen ze namelijk ook meer stevigheid.
** Ik gebruikte gedroogde kruiden en besloot wat gedroogde dille bij te voegen. Ook erg lekker.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten