15-11-2012

Avontuur op de maan(zaad)

Deze kok lijkt heel avontuurlijk, maar er zijn genoeg culinaire uitdagingen waar ik me slechts voorzichtig aan wil wagen. Niets is vervelender dan een mislukt recept (zo bleek uit mijn nogal heftige reactie na een kasha experiment dat hopeloos faalde). Maar, zoals in het 'echte' leven, moet je soms risico's durven nemen als kok. Niet durven, toch doen. Daarom waagde ik mij aan deze cake. Eiwit kloppen is iets waar ik altijd als een berg tegenop zag. Iedereen komt altijd met uitgebreide lijst voorzorgsmaatregelen om het maar niet te doen mislukken. Vetvrije kom, goed afgewassen gereedschap, geen eigeel bij het eiwit... alles lijkt het eiwit kloppen tot mislukken te kunnen doemen. Zoveel gedoe, en met mislukking op de loer, waagde ik me er niet aan, want die biologische eieren zijn kostbaar en wat doe je met al die halfgeklopte eiwitten? 
Het was, denk ik, de lemoncurd in dit recept met maar liefst 6 eiwitten, die me over de streep trok. Cake met citroen is een hemelse combinatie. Misschien was het ook wel dat ik nooit eerder maanzaad in een recept had gebruikt en het alleen kende van de witte bolletjes van vroeger. It was a day of many firsts. Uiterst zorgvuldig scheidde ik de eieren (er mislukte er niet een) en wist ze tot een lobbig schuim te kloppen. Mijn vreugde was groot. Nog groter omdat de cake zelf alle moeite zeer waard bleek. Kleine 'crunchy' maanzaadjes, zoete cake en het zure van de lemoncurd gaan geweldig samen. Lang leve de stoute schoenen!

Maanzaadcake - Naar recept van ZTRDG.nl


150 gram zachte boter
1/2 citroen
1/2 vanillestokje
60 gram poedersuiker
6 eidooiers
6 eiwitten*
110 gram fijne kristalsuiker
100 gram cakemeel
90 gram maanzaad
1 potje lemoncurd
45 gram geschaafde amandelen

Vet een cakevorm van 25 cm in met boter, olie of bakspray en bestuif licht met wat cakemeel. Verwarm een oven voor op 175 graden. Maal het maanzaad in een vijzel fijn (zo komt de smaak goed vrij). Was de citroen en rasp de schil (heel handig met dit gereedschap). Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap met een mesje de zaadjes eruit. Klop met een mixer de boter met het poedersuiker en het vanillezaad luchtig tot het bijna wit van kleur ziet. Voeg tijdens het kloppen het citroenrasp en één voor één de eidooiers toe. 
Klop met een schone mixer de eiwitten stijf in een vetvrije kom en voeg al kloppende beetje bij beetje de kristalsuiker toe. Ga door tot de suiker is opgelost en het eiwit mooi taai is. Schep een beetje van het eiwitmengsel door het botermengsel en roer dit glad. Schep met een spatel vervolgens de rest door het mengsel. Zeef ondertussen het cakemeel boven het mengsel en spatel dit mee. Schep als laatste het maanzaad door het mengsel. Spatel niet te lang. Het mengsel moet enigzins luchtig blijven, maar zorg in ieder geval dat alles door elkaar gemengd is. 
Schep het geheel in de cakevorm. Bak de cake zo'n 45 minuten. Controleer na 40 minuten of de cake gaar is door er zachtjes op te duwen. De cake is gaar als deze wat veerkrachtig aanvoelt. Laat de cake afkoelen op een rooster. Rooster ondertussen het amandelschaafsel in een droge koekenpan op laag vuur tot dit bruin kleurt. Smeer de bovenkant van de cake in met lemoncurd en strooi het amandelschaafsel erover. 

Eet smakelijk!

* Er zijn diverse handige filmpjes op Youtube waarop je kunt zien hoe je makkelijk eiwit van eigeel scheidt. Bijvoorbeeld dit filmpje (in het Nederlands) of deze (in het Engels). Deze wil ik je ook niet onthouden (niet zelf geprobeerd).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten