19-11-2012

Een Simpele Handomdraai

Er zijn dagen waarop ik niet zo'n zin heb om te koken en helaas zijn er, op dit moment, veel dagen die al genoeg van me vergen en waardoor koken ineens een hele opgave lijkt. C'est la vie, ook als koken je hobby is. Soms geef ik toe en bedenk ik waar ik trek in heb wat in een half uurtje op tafel kan staan. En, misschen nog belangrijker, waarvoor ik eigenlijk het huis niet uit hoef voor (extra) boodschappen. Kant-en-klaar weer ik uit mijn huishouden (Hoewel ik af en toe 'zondig' met een maaltijdsalade. Of een frietje haal.), dus ontwikkel ik langzaam een repertoire makkelijke diners die soms alleen maar wat bij-elkaar-raap werk vergen. Deze pastasalade past perfect in dit repertoire. Als kookliefhebber heb ik altijd wel dingen als zongedroogde tomaten en een restje parmezaanse kaas in huis. Gedroogde pasta is er altijd. Op mijn vensterbank prijkt een mooi basilicumplantje dat zich al sinds de zomer kranig verweert tegen mijn onregelmatige water-geef-regime. Ondanks de wisselende aandacht geeft hij altijd wanneer ik dat nodig heb weer wat geurige blaadjes groen. Zo kwam deze salade in zo'n spreekwoordelijke handomdraai op tafel.

Simpele Pastasalade - Naar recept uit Het Grote Vegetarische Kookboek (6 personen)


500 gram penne pasta
3 eetlepel olijfolie
150 gram gedroogde tomaat (uitgelekt)
25 gram verse bascilicum blaadjes
75 gram ontpitte zwarte olijven, gehalveerd
2 theelepels witte wijn-azijn
1 teentje knoflook, doormidden gesneden
60 gram geschaafde parmezaanse kaas
3 á 4 in achten gesneden tomaten (extra)*

Kook de pasta gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Spoel met koud water om het kookproces te stoppen en laat uitlekken. Roer 1 eetlepel olijfolie door de pasta tegen het kleven. 
Snijd de zongedroogde tomaat in reepjes. Meng de pasta, tomaat, basilicum en olijven door elkaar. Doe hier eventueel de verse tomaat doorheen.
Meng 2 eetlepels olijfolie, de wijn-azijn en knoflook goed door elkaar tot een troebele dressing. Laat zo'n 5 minuten staan, verwijder de knoflook en meng nogmaals goed. Giet de dressing over de salade. Garneer de salade met de parmezaanse kaasschaafsels en serveer direct.

*Niet in het oorspronkelijke recept, maar ik voeg het toe in een poging mezelf aan mijn regel om iedere dag verse groenten te eten te houden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten