06-11-2012

Supermarkt Surprises: Appelciderazijn

Appelciderazijn? Deze culinaire ontdekkingsreiziger had er (ook) nog nooit van gehoord. Cider kende ik wel. Echt lekker vind ik het niet. En misschien dat daarom appelciderazijn geheel aan mij voorbij is gegaan. That is totdat het net iets te vaak in de ingrediëntenlijsten van het (te) gekke veganistische kookboek Appetite for Reduction stond. Het werd een zoektocht waard. En bleek uiteindelijk een heel korte zoektocht. Want appelciderazijn is kennelijk helemaal niet zo exotisch. Het eerste flesje dat ik vond was zowel huismerk als biologisch. Hoera voor mijn onwetendheid want het levert weer een stukje blogtekst en het ontbrekende puzzelstukje in een aantal heerlijke recepten op. 

Maar, welk recept geef ik er bij. Azijn is absoluut geen hoofdingrediënt (hoewel ik een aantal soorten azijn in huis heb die je als limonade kunt drinken). Meestal wordt er een eet- of theelepel gebruikt en eenmaal verwerkt is het onzichtbaar. Dan maar deze verbazingwekkend lekkere veganistische coleslaw waar maar liefst 5 theelepels azijn in gaan!... Spannender kan ik het echt niet maken. Gelukkig is het recept zelf een stuk spectaculairder. De heerlijk romige dressing en de frisse knapperige kool maken dat deze niet onderdoet voor de zuivelvariant. Lekker met toastjes, op brood, of als bijgerecht. Met de dressing (die je waarschijnlijk overhoudt) kun je ook een lekkere aardappelsalade maken.

Coolslaw - Naar een recept van Isa Chandra Moskowitz uit Appetite for Reduction (6 personen)


halve witte kool, in dunne reepjes
6 bospeentjes, julienne gesneden of geraspt

60 gram ongeroosterde cashewnoten*
2 eetlepels witte ui, gehakt
120 milliliter water
5 theelepels appelciderazijn
1 theelepel mosterd of (niet vegan) mayonaise
1 theelepel agave siroop
1/2 theelepel zout
versgemalen zwarte peper

Meng de kool en wortel door elkaar in een saladekom. Laat even staan, zodat de kool wat slapper wordt. Zo wordt de dressing beter opgenomen.
Pureer voor de dressing de cashewnoten, ui, water, azijn, mosterd/mayonaise, agave, zout en peper in een keukenmachine of blender. Maal totdat je een iets dikke, romige dressing krijgt, zonder stukjes, zo'n minuut of 5. Schraap af en toe de randen schoon, zodat alles goed gemengd wordt. Proef of de dressing smaakvol genoeg is en voeg anders extra zout en/of peper toe.
Schenk de dressing over de kool en meng goed. Laat ongeveer 30 minuten staan, zodat de dressing goed door de kool wordt opgenomen.

Eet smakelijk!

* wellicht kun je ook geroosterde gebruiken, maar ik dat heb ik niet geprobeerd.  
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten