17-05-2014

Viva de Vijgentaart!

Zoet, zoeter, zoetst. Vroeger moest ik niets van monchoutaart hebben. Verjaardagsfavoriet in mijn familie, maar ik vond het maar een vreemde, veel te zoete taart. Mijn maakte je veel blijer met appeltaart. Dat was toen. Een paar weken geleden at ik echter voor het eerst in heel lange tijd monchou. Met gedroogde vijgen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik vooraf vraagtekens zette bij mijn keuze. Zou ik het wel lekker vinden en niet, zoals vroeger, te zoet? Een hap echter en ik was in de hemel. Zo lekker! En hoewel nog steeds heel zoet, stoorde ik me daar helemaal niet aan. Bastogne, romige kaas en de vijgen zijn voor elkaar gemaakt. En die taart moest ik zou ik zelf gaan maken. Zie, maak en proef het resultaat zelf!

Vijgenmonchoutaart


200 gram monchou (2 pakjes)
80 gram roomboter
1 pak bastogne koeken
250 milliliter slagroom
150 gram fijne kristalsuiker*
1 theelepel kaneel
250 gram gedroogde vijgen, in stukjes gesneden + een paar in plakjes gesneden vijgen voor de garnering

Zorg dat de monchou minstens 1 uur uit de koelkast is voor je begint. Hij moet zacht en makkelijk te bewerken zijn. 
Smelt de boter in een pannetje, of au bain marie. Maal ondertussen de bastogne koeken fijn in een keukenmachine. Roer de boter door de bastognekruimels, of andersom. 
Bekleed een ronde springvorm van 28 cm met bakpapier. Spreid het koekmengsel gelijkmatig uit over de bodem. Zet de springvorm in de koelkast en ga verder met de rest van het recept.
Klop de slagroom stijf in een mengbeker met een mixer. Om te testen of deze helemaal goed geklopt is, kun je de mengbeker langzaam ondersteboven houden. Blijft de slagroom zitten, dan heb je lang genoeg geklopt. 
Doe de monchou in een mengkom en klop met een mixer los tot en romig mengsel (zo'n 5 - 8 minuten). Klop de suiker er even door. Roer de kaneel erdoor. Spatel daarna de slagroom er luchtig doorheen en volg als laatst met de stukjes vijg. 
Haal de taartbodem uit de koelkast en schep het monchou-mengsel op de bodem. Strijk zo glad mogelijk en decoreer met de schijfjes vijg. Zet de taart zo'n 3 uur in de koelkast zodat deze mooi kan opstijven. Serveer!

Eet smakelijk!

* voor een minder zoete taart kun je ook minder suiker gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten