12-11-2013

In een groen, groen, groen, groen knolle-knollenland!

Eerder dit jaar schreef ik over Ottolenghi, naar aanleiding van mijn bezoek aan Londen. Over het verrukkelijkste cakeje dat ik mij kan heugen en het creatieve gebruik van groenten in de overheerlijke lunchgerechtjes. Reden om een van Yotam Ottolenghi's kookboeken aan te schaffen om te ontdekken op wat voor verrassende manieren ik zelf thuis groenten kan klaarmaken. Het boek stelt niet teleur. Alleen de foto's al zijn de moeite van het aanschaffen waard (ik heb nog veel te leren). Wat me echter vooral aanspreekt is de liefde voor groenten die uit het boekt spreekt. Voor de smaken en texturen en kleuren van juist datgene dat bij velen alleen maar 'bij' de maaltijd hoort, terwijl ze een hoofdrol verdienen. En dit doet hij, dat vind ik zo verfrissend, zonder steeds te hameren op hoe goed groenten wel niet voor je zijn. Want iedereen weet dat niemand eet wat goed voor je is, toch? Mijn stille hoop is dat dit gerecht (en de andere gerechten op mijn blog) inspireert om groenten vaker in de spotlights te serveren.

Knolselderij en linzen, met hazelnoot en munt - Naar een recept van Yotam Ottolenghi uit Plenty (4 personen)

 

60 gram hazelnoten met vlies
200 gram Puy*-linzen
7 deciliter water
2 laurierblaadjes
4 takjes tijm (of 1 theelepel gedroogde tijm)
650 gram selderijknol, geschild en in frieten gesneden
4 eetlepels olijfolie
3 eetlepels hazelnootolie
3 eetlepels rode wijnazijn
4 eetlepels fijngesneden verse muntblaadjes
zout en versgemalen zwarte peper

Verhit een oven op 140 graden. Strooi de hazelnoten op een bakplaat, of stuk aluminiumfolie, en plaats in de oven. Rooster de hazelnoten 15 minuten. Haal de vliesjes er, zo goed als mogelijk, af en hak in grove stukjes.
Doe de linzen, het water en de laurierblaadjes in een pan. Breng aan de kook, zet het vuur lager, en kook de linzen beetgaar in ongeveer 15-20 minuten (afhankelijk van de soort, blijf proeven na een minuut of 12). Giet de linzen af, en verwijder de laurier.
Breng ondertussen een tweede pan water aan de kook. Kook de knolselderij hierin in zo'n 8-12 minuten net gaar. Giet ze af. 
Meng de warme linzen (koud zuigen ze de olie niet op) in een kom met de olijfolie, 2 eetlepels hazelnootolie, de rode wijnazijn, zwarte peper en zout. Meng dan de knolselderij erdoor, proef en voeg zo nodig extra zout en peper toe. Schep de helft van de munt en de helft van de hazelnoten erdoor.
Serveer het gerecht met de rest van de gehakte hazelnoten en munt erover gestrooid, in aparte porties of een schaal, en druppel de resterende hazelnootolie erover. Voeg zo nodig nog wat azijn toe voor een 'zuurtje'. Het gerecht kan zowel warm, lauw als koud gegeten worden.

Eet smakelijk!

* Linzen "Du Puy" zijn een speciale Franse soort groene linzen, die redelijk goed verkrijgbaar zijn bij Natuurwinkels en goed gesorteerde Turks-Marokaanse supermarkten. Neem als je ze te duur vindt of niet kunt vinden, goede kwaliteit groene linzen. Pas, indien nodig de kooktijd aan. De linzen moeten stevig blijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten