19-11-2013

A Meal in Two Acts: Eye of the Pea

Aan strategisch bloggen doe ik nooit. Je onderscheiden in de wereld van de amateur pro-bloggers is een levensmissie op zich, en een waar ik me eigenlijk niet zo mee bezig houd. Ik kook, maak foto's, schrijf een stukje en deel. Met vrienden en familie, die dan, hoop ik heimelijk, de keuken induiken en aan de slag gaan. Ze worden dan ook op hun wenken bediend, want als ik een nieuw recept plaats, post ik op Facebook en komen ze als wespen op zoete siroop af op mijn nieuwste gebrabbel en ge-kokkerel. 
Maar om u, onbekende lezer, aan mijn blog te laten (blijven) kleven, schrijf ik nu een gerecht in twee delen. Zodat u volgende week weer terug moet komen voor het vervolg. Niet dat het een niet zonder het ander kan, maar in dit geval is het samen leuker. Aan de slag! En tot volgende week!


Stoofpot van zwartoogbonen - Naar een recept van Linda McCartney uit Linda McCartney's beste vegetarische gerechten (4 personen)


225 gram zwartoogbonen
1-2 eetlepels arachideolie
1 middelgrote ui, gesnipperd
2 wortels, in plakjes
1 groene of rode paprika, zaden verwijderd en in stukjes gehakt
2 tenen knoflook, fijngehakt
1 theelepel gedroogd tijm
1 theelepel paprika poeder
1/2 theelepel ras-el-hanout
300 milliliter groentebouillon
zeezout en versgemalen zwarte peper
tabasco of andere hete saus, naar smaak

Zet de bonen in een pan onder water en laat een nacht weken. Giet 's ochtends af,  voeg vers water toe en zet apart tot gebruik.
Doe de olie in een grote (hapjes)pan en sauteer de ui, wortel, paprika, knoflook, tijm en specerijen ongeveer 5 minuten. Voeg de bouillon toe en breng aan de kook. Roer de bonen erdoor. Doe het deksel op de pan en kook zo'n 15 minuten tot de groenten zacht zijn en de bonen beetgaar. Breng op smaak met zout, peper en tabasco.  
Serveer met de pittige pompoen van volgende week!

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten