15-02-2014

Big in Japan!

Soms mis ik ze. De noodle-tentjes in Japan. Voor een euro of 8 slurp je daar kom noodles naar binnen. Ja, echt slurpen(!), zodat je het zo heet mogelijk kunt opeten. Om je niet door het Japans te hoeven worstelen, kon je in de vitrine, waar alle gerechten in gekleurd plastic stonden nagebootst, aanwijzen wat je wilde hebben. Maaltijd in een kom met wat zure groenten ernaast, een plak tofu of een gefrituurd garnaaltje er bovenop. Met stokjes en een lepel. Fijn voer na een dag op de fiets Kyoto doorkruist te hebben.
Omdat het precies 5 jaar na mijn Japanse reis was, was de tijd rijp voor een Japans getint gerecht. Zeer recent heb ik Tjin's Toko online ontdekt, waar ik me gelijk een beetje te buiten ben gegaan met aankopen. Daar kocht ik, onder andere de bijzondere soba-noodles. Die toverde ik om tot een noodle-soep, die uiteindelijk meer een noodles-met-andere-dingen in bouillon werd. Nimmer heb ik de soba-noodle zo goed gegeten als in Japan, waar zo ongeveer iedere provincie, zo niet iedere stad, zijn eigen variant kent. Maar met mijn ogen dicht waande ik me weer even achter de halve gordijntjes, op de houten bankjes, tussen de slurpende Japanners. Itadakimasu!

Soba-noodles in miso-bouillon - geïnspireerd op een recept van Isa Chandra Moskowitz en Terry Romero uit Veganomicon (4 personen)


150 gram gedroogde soba-noodels of udon-noodles
1 theelepel neutrale olie (druivenpit, maïskiem)
1 rode ui, in dunne halve maantjes
100 gram shiitake paddenstoelen, in reepjes
1/2 gele paprika, in reepjes
200 gram Aziatische bladgroente ( bijvoorbeeld Sjanghai paksoi, paksoi of bok choy), stelen en blad apart, stelen in reepjes gesneden, blad grof gesneden*
3 tenen knoflook, geperst
2 theelepels versgeraspte gember
1 liter water
2 eetlepel mirin (optioneel)
3-4 eetlepels misopasta, donker**
2 theelepels sojasaus 
250 gram tofu, geperst indien gewenst en in blokjes gesneden***
nori-vlokken, ter garnering (optioneel)
taugé, gewassen, ter garnering (optioneel)

Zet een ruime pan met water op, breng aan de kook, doe de noodles erin en zet het vuur uit. Laat zo'n 4-6 minuten 'koken', en controleer of de noodles beetgaar zijn. Giet af in een vergiet en spoel om met koud water. Zet apart.
Verhit de olie in een grote pan of ruime wok en bak hierin de ui in zo'n 5 minuten glazig. Voeg de shiitake, paprika en de stelen van de groenten toe en bak nog 5 minuten mee. Doe de knoflook en gember erbij en bak nog 1 minuut. 
Voeg het water, de mirin, misopasta en sojasaus toe en breng aan de kook. Voeg de tofu toe en laat 5 minuten koken. Proef, en voeg eventueel meer miso of sojasaus toe voor de msaak. 
Doe het groene blad erbij en roer deze even door tot het wat verlept. Schep nu beetje voor beetje de soba-noodles in de soep (gebruik bijvoorbeeld een pasta-tang) en kook al roerende nog een minuut of 2 mee, tot de noodles zijn doorgewarmd. Serveer in diepe kommen en garneer met nori-vlokken en taugé.

Itadakimasu!

* voeg je later toe
** afhankelijk van de sterkte van de miso gebruik je 3 of 4 eetlepels, en misschien meer naar smaak
***  kijk of je de zijdezachte Japanse variant kunt vinden, zo niet, dan volstaat de normale

Geen opmerkingen:

Een reactie posten