22-02-2014

Vriendjesmaker

Tijd voor zoet. Zelf vind ik dat ik te weinig zoet bak en op dit blog zet, dus af en toe krijg ik de geest en sla ik aan het bakken. Het nadeel is dat ik altijd in m'n eentje met een hele cake kom te zitten. Maar, zo heb ik al heel vaak ontdekt, je maakt jezelf erg geliefd bij collega's als je af en toe met je baksels naar het werk komt. Na een koor aan, bijna verplicht nummer, "dat is toch helemaal niet goed voor me," krijg je vaak een aardig complimentje over je bakkunsten achteraf. Nog goed voor je ego ook.

Abrikozen-hazelnootcake - naar een recept van Susannah Blake uit 500 taarten & cakes


110 gram geroosterde hazelnoten *
170 gram boter, op kamertemperatuur
100 gram fijne kristalsuiker
85 gram lichtbruine basterdsuiker
2 eieren
fijn geraspte schil van 1 citroen
140 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel bakpoeder
100 gram gedroogde abrikozen, gehakt

Verwarm de oven voor op 180 graden. Verdeel 1 vel bakpapier over een cakevorm van 22x12 centimeter. 
Hak de hazelnoten grof (eventueel in een keukenmachine). Klop de boter en suiker tot een glad romig geheel en klop er een voor een de eieren door. Gebruik af en toe een beetje bloem om te voorkomen dat het gaat schiften. Roer de citroenschil erdoor. Zeef het bakmeel en de bakpoeder boven de natte ingrediënten. Voeg de gehakte noten toe en vouw alles goed door het mengsel. Vouw als laatste de abrikozen erdoor. 
Schep het beslag in de cakevorm en strijk de bovenkant glad (zover het gaat) met een spatel of de achterkant van een lepel. Bak de cake zo'n 50 à 60 minuten. Controleer na 50 minuten of de cake gaar is door een naald of satéprikker in het midden te steken. Komt deze er schoon uit, dan is de cake gaar. Laat de cake 10 minuten in de oven afkoelen. Haal hem daarna uit de vorm en laat hem op een taartrooster verder afkoelen. 

Eet smakelijk!

* zelf roosteren: verwarm de oven op 180 graden. Leg de hazelnoten op een stukje aluminiumfolie en bak ze zo'n 8 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten