01-02-2014

Fruitcake Melody

Bakken is troost. Na een dag vol herinneringen aan dierbaren, een afscheid van een oud buurman, gesprekken over ziekte en gemis, zocht ik iets om me, simpelweg, op te vrolijken. Als blijkt dat het leven zo vergankelijk is, wil je juist iets maken, creëren, om te bewijzen aan jezelf dat dingen ook ontstaan en niet alleen verdwijnen. En dat hoeft niet altijd een kunstwerk of gedicht te zijn. In mijn geval volstond, noem het vreemd of vanzelfsprekend, het bakken van een cake. Een dosis liefde, attentie, en veel geduld vroeg hij. Maar in de drie uur dat hij in de oven stond, zachtjes te rijzen, vervulde mijn huis zich met heerlijke geuren en mijn geest zich langzaam aan met licht. Of in ieder geval, voor ik al te zweverig begin te klinken, met lichtere gedachten. Rust in mijn hoofd. En, uiteindelijk, zoetigheid in mijn buik.

Engelse fruitcake - naar een recept van Sarah Brown uit Het Atrium Vegetarisch Kookboek


Bakspray of neutrale olie
175 gram boter, op kamertemperatuur, in stukjes
175 gram rietsuiker
4 eieren, op kamertemperatuur
100 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram volkorenmeel
3 theelepels bakpoeder
1/2 theelepel baking soda
4 theelepels koek of speculaaskruiden
175 gram krenten*
175 gram rozijnen*
150 gram sultana rozijnen*
150 gram bigarreaux, gehakt
10-12 amandelen voor de garnering

Verwarm een oven voor op 150 graden. Bekleed een springvorm van 20 cm met bakpapier en spray de randen in met bakspray of smeer in met neutrale olie. 
Klop de boter en suiker in een kom tot ze een romige geheel vormen. Voeg dan al kloppende 1 voor 1 de eieren toe, steeds met een beetje meel om te voorkomen dat het gaat schiften. Klop het resterende meel, het bakpoeder, de baking soda, koekkruiden en gedroogde vruchten door de natte ingrediënten.
Doe het beslag in de bakvorm en strijk de bovenkant glad met een spatel. Decoreer de bovenkant met de amandelen. 
Bak de cake in 3 tot 3,5 uur in de oven en laat hem in de vorm afkoelen. 

Eet smakelijk!

* de gedroogde vruchten kunnen ook vervangen worden door ander gedroogd fruit. Denk aan cranberries, dadels, abrikozen of vijgen. Hak deze fijn voor gebruik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten