21-10-2014

Pittig alledaags!

Dit is zo'n recept dat me blij maakt dat ik vegetarisch kook. Minimale inspanning en maximale smaak. In mijn zoektocht naar makkelijke recepten kwam ik deze tegen. Bij de eerste hap was ik verliefd en wist ik dat ik goed zat. Zo'n gerechtje dat je na een dag werken in korte tijd in elkaar draait en waarvan je toch het idee hebt dat je extra inspanning hebt geleverd om iets geweldigs op tafel te zetten. Comfort food, maar dan zelfgemaakt en een tikje gezonder. Dat wil toch iedere kok? 

Pitabroodje met pittige wortel en kikkererwten - naar een recept van Hugh Fearnley-Whittingstall uit Veg! (4 personen)


50 gram boter
1 eetlepel olijfolie
1 volle theelepel komijnzaad
4 grote wortels/winterpenen (ongeveer 500 gram), geschild en in plakjes
1 grote teen knoflook, in dunne plakjes
schil van 1 sinaasappel, fijngeraspt, en een flinke kneep sinaasappelsap
1 theelepel gerookte paprikapoeder
400 gram kikkererwten uit blik, uitgelekt en afgespoeld
4 pitabroodjes
4 ruime eetlepels volle yoghurt of zure room
zeezout
versgemalen zwarte peper

Verhit de boter en olie in een grote koekenpan op middelhoog vuur. Voeg de komijnzaad toe en rooster in 2 minuten. Doe de wortels erbij en bak 8-10 minuten mee tot ze gaar zijn en kleur beginnen te krijgen, maar nog steeds een bite hebben. Roer vaak.
Verwarm ondertussen de oven voor voor de pitabroodjes, tenzij je deze roostert in de broodrooster. 
Doe de knoflook, sinaasappelschil, paprikapoeder en kikkererwten bij het wortel-mengsel en verwarm tot de kikkererwten heet zijn. Verwarm ondertussen de pitabroodjes volgens de verpakking. Haal de pan van het vuur, breng het wortel-kikkererwt-mengsel op smaak met zout en peper en een flinke kneep sinaasappelsap. Proef en voeg meer zout, peper of sinaasappelsap toe naar smaak. 
Snijdt de pitabroodjes open en vul deze met het wortel-kikkererwt-mengsel. Verdeel er een lepel yoghurt of zure room over. Serveer direct. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten