05-12-2014

Soep dus...

Als het zo doorgaat moet ik een soep van de week item beginnen op dit blog. Ik kan er niets aan doen. Ik kan er gewoon niet van afblijven. Soeprecepten bedoel ik dan. Het wordt langzamerhand bijna een missie om al die lekker uitziende of klinkende soepen uit mijn kookboeken te proberen. Zo heb ik nog iets met kastanje gelezen, waarmee ik een keer met kastanjes kan koken. Wil ik nog een killer-noodle soep recept vinden, waarmee ik niet langer terug hoef te verlangen naar de slurp-soepen die ik in Japan at. En zo kan ik nog even doorgaan. Maar onderstaand recept is ook een pareltje. Romige door de pastinaak en melk, met een fijne kick van de gember en specerijen. Onmisbaar ook de knapperige nootjes of zaden die je toevoegt. Ja, weer een voor het nooit-eindigende lijstje lekkere soepen.

Soep van pastinaak en gember - naar een recept van Hugh Fearnley-Whittingstall uit Veg! (4-6 personen)


1 eetlepel olijfolie
15 gram boter
1 grote ui, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngesneden
4-5 centimeter gember, geschild en fijngesneden
1/4 theelepel kardemompoeder, of 1 kardemompeul
1/4 theelepel komijnpoeder
1/4 theelepel cayennepeper
500 gram pastinaak, geschild en in blokjes gesneden
800 milliliter groentebouillon
200 milliliter volle melk
zeezout
versgemalen zwarte peper
2-3 geschaafde amandelen of pompoenpitten (of een mix)
1-2 eetlepel slagroom of volle yoghurt

Verhit de olijfolie en boter in een grote pan op middellaag vuur. Fruit de ui hierin ongeveer 10 minuten, tot deze zacht en glazig is. Voeg de knoflook, gember, kardemom, komijn en cayennepeper toe en roer deze een paar minuten door. Doe de pastinaken erbij en roer tot deze goed bedekt zijn met de specerijen. Schenk de bouillon erbij, breng op smaak met zout en peper en breng aan kook. Zet het vuur laag en laat zo'n 10 minuten sudderen, tot de pastinaak zacht is.
Laat de soep iets afkoelen en pureer de soep dan met een staafmixer tot deze glad is. Voeg dan de melk toe en eventueel extra zout en peper. Warm de soep zachtjes weer op als deze teveel is afgekoeld. Voeg eventueel wat heet water toe als de soep te dik is.
Rooster, terwijl de soep opwarmt, in een droge koekenpan de amandel en/of pompoenpitten tot deze beginnen te kleuren. Dien de soep op met een scheut slagroom of yoghurt en bestrooi hem met de geroosterde amandelen en/of pompoenpitten. Maak af met een draai uit de pepermolen.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten