09-07-2015

Help! M'n soep is koud!

Geen weer voor warm? Dan is een koude soep echt lekker. In mediterrane landen is een koude soep geen vreemde, maar als 'Hollander' moest ik toch heel even wennen aan het idee. Mijn vuurdoop heb ik echter jaren geleden al gehad bij mijn eerste vakantie, in Barcelona, waar ik voor het eerst gazpacho at. Eigenlijk wel lekker, vond ik toen, zo'n koude hap waar je toch de nodige vitaminen en smaak uit haalt. Deze soep van Linda McCartney kun je als een variant op gazpacho zien, maar is nog veel simpeler. Binnen een mum van tijd heb je deze paprika en tomatensoep gemaakt en kun je de warme keuken weer uit. De koelkast doet verder het werk, want de soep moet tenminste 2 uur koelen voor het serveren. Vergeet alleen niet van te voren wat ijsklontjes in te vriezen voor het ijswater, want daar wordt de soep echt lekker koud van. 

Koude paprika en tomatensoep met limoen - naar een recept van Linda McCartney uit Linda McCartney's beste vegetarische gerechten (4 personen)


225 gram gegrilde rode paprika's uit blik of pot, uitgelekt
sap van 2 limoenen
2 eetlepels olijfolie
400 gram gehakte tomaten uit blik met sap
75 gram crème fraîche of sojaroom
1 theelepel ruwe zeker
1/2 theelepel cayennepeper
ijswater (zoveel als nodig)
crème fraîche of sojaroom ter garnering
verse rozemarijn ter garnering 

Doe de paprika's, het limoensap, de olijfolie en de gehakte tomaten met sap in een blender en meng tot een zachte puree. Roer de crème fraîche erdoor en voeg de suiker en cayenne peper toe. Meng alles goed door elkaar en zet de soep daarna tenminste 2 uur in de koelkast.
Roer de soep nog eens goed door en verdun het met ijswater tot de massa vloeibaar is. Garneer elk soepbord met een scheutje crème fraîche en wat gehakte rozemarijn. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten