14-12-2012

So corn-y but so good!

Mark Bittman noemt maïsbrood of cornbread onmisbaar in de vegetarische keuken. It's a dish that delivers en dat met weinig inspanning. Mark's versie werd mijn eerste maïsbrood en ik stond verbaasd over hoe makkelijk het is. Ingrediënten door elkaar roeren, in een bakvorm de oven in en even later heb je lekker en gezond brood. Maar er miste iets in Mark's brood. Wat weet ik nog steeds niet zeker, maar wel dat ik het heb gevonden in Isa Chandra Moskowitz' veganistische maïsbrood. Ik vermoed dat de verse maïs met bosui de gouden combinatie is. Nadat ik deze versie voor de eerste keer maakte was ik echt verkocht en kan Mark's claim beamen. Maïsbrood verrijkt je vegetarisch repertoire, en misschien zelfs je leven.

Fresh Corn & Scallion Corn Bread - Recept van Isa Chandra Moskowitz uit Appetite for Reduction


240 milliliter soja of amandelmelk (liefst ongezoet)
1 theelepel appelciderazijn
170 gram polenta
60 gram volkoren-tarwe meel of bloem
1 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel zout
2 eetlepels maïskiem of koolzaad olie
2 eetlepels agave siroop
155 gram maïskorrels (vers of uit blik/pot), uitgelekt
50 gram bosui, fijngehakt

Verwarm een oven voor op 180 graden. Spray een vierkante (20 bij 20) bakvorm in met bakspray. 
Meng in een maatbeker de melk met de appelciderazijn en laat even staan.
Meng in een grote kom de polenta, gezeefde meel/bloem, bakpoeder en zout. Maak een kuiltje in het midden en giet hier de melk, olie en agave siroop in. Mix alles door elkaar, niet te lang, maar tot alles gemengd is. Schep nu de maïs en bosui door het mengsel.
Giet het beslag in de bakvorm en bak zo'n 30 minuten. Test of het brood gaar is door er een tandenstoker in te steken; als deze er schoon uitkomt is het brood gaar. Het kan nog wat zacht aanvoelen. Warm geserveerd het lekkerst, bijvoorbeeld bij deze TexMex salade

Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten