01-07-2014

Ik zat eens in de trein...

Een kleine gebeurtenis leent zich mooi als intro voor het recept van vandaag. Ik zat eens in de trein naast een jongen. Nu zit ik wel vaker in de trein ook wel eens naast een jongen (of man), daar is dus niets vreemds aan. Maar nu ik zat naast iemand terwijl ik bezig was mijn tanden te zetten in mijn lunch voor die dag: Een boterham met pindakaas. Terwijl ik mijn eerste happen aan het nemen was, zag ik vanuit mijn ooghoek langzaam de hand van mijn buurman omhoog gaan, richting zijn gezicht. Het leek of hij verstoppertje wilde spelen, wat natuurlijk niet kan als je naast iemand zit. Ik vond het daarom een best grappig. Het leek namelijk ook of de jongen iets verder van me af probeerde te gaan zitten. Wat niet echt goed lukt als je naast elkaar in de bankjes van de NS zit. En hij, arme stakker, zat aan de raamkant, dus veel speelruimte had hij niet. Ik at mijn broodje verder op, ondertussen in mijn hoofd bedenkend waarom de jongen een beetje vreemd deed. Stonk ik soms? Echter, nadat ik mijn boterham op had, werd de positie van de jongen naast mij weer normaal. En wij vervolgde onze reis gewoon, rechtop zittend. Conclusie, van dit niet heel boeiende, maar in de context wel heel bruikbare verhaaltje: Niet iedereen houdt van pindakaas. Ik wel! Vooral pindakaas met stukjes pinda. Niet dat je me ervoor wakker kan maken, maar als ik geen voordeelpot in huis heb, voelt dat aan als een gemis. Een voordeelpot is geen overbodige luxe, want ik maak ook wel eens pindasaus van pindakaas bijvoorbeeld. En ik vond dit gekke recept in Veg! Zo'n op het oog vreemde combinatie wil ik vaak wel proberen. Het resultaat was heerlijk! Een geslaagde variant op aardappel-gratin en een goed excuus om zoete aardappel te eten (alsof je een excuus nodig hebt). Eén ding: Je moet wel echt van pindakaas houden.

Gratin met zoete aardappel en pinda's - naar een recept van Hugh Fearnley-Whittingstall uit Veg! (4 personen)


ongeveer 1 kilo zoete aardappel
2 eetlepels zonnebloem-, of maïskiem-olie, plus extra voor invetten
1 rode chilipeper, van zaad ontdaan en fijngesneden
of 1 theelepel gedroogde chilivlokken
3 teentjes knoflook, fijngesneden
250 milliliter slagroom
150 gram knapperige pindakaas (liefst zonder suiker)
fijn geraspte schil van 1 limoen, plus ongeveer 2 theelepels limoensap
zeezout en versgemalen zwarte peper

Verhit een oven voor op 190 graden. Vet een grote ovenschaal in met olie. Schil de aardappels en snijd ze in plakjes van 2 mm dik. Doe in een grote schaal/kom, samen met 1 eetlepel olie, de chilipeper, knoflook, slagroom en wat zout en peper. Roer goed om. Verdeel de helft van de plakken zoete aardappel gelijkmatig over de bodem van de ovenschaal. Zorg dat de meeste schijfjes plat liggen. Roer de pindakaas los met de andere eetlepel olie, de limoenschil en het sap. Verdeel dit mengsel in hoopjes over de zoete aardappel in de ovenschaal. Leg de overige plakjes zoete aardappel erop. Als er slagroom in de schaal/kom overblijft giet je dit erover. 
Bedek de ovenschaal met aluminiumfolie en zet 20 minuten in de oven. Verwijder de folie en zet nog eens 30 minuten in de oven. De zoete aardappel moet aan de bovenkant bruin en knapperig zijn. Zet eventueel de schaal nog even onder de hete grill om een extra knapperige bovenlaag te krijgen, maar pas op voor verbranden. Dien de gratin warm op met een salade als tegenhanger voor de zoete, zware smaken. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten