05-02-2015

Oh My Pumpkin...

Het blijft een beetje pompoentijd in mijn keuken. Die dingen zijn ook zo groot. En ik eet vaak alleen, dus halve porties. Wat wel weer betekent dat ik vaak twee (soms zelfs drie!) verschillende  gerechten kan maken met één pompoen. Extra veel experimenteren dus. Nu ik dit schrijf krijg ik zelfs visioenen van een pompoen-challenge, waarin ik iedere week 2 pompoen-gerechten maak. Moet makkelijk lukken. Recepten genoeg. Maar ik vermoed dat ik na een maand al geen pompoen meer kan zien. Geef mij maar variatie. Dit keer pompoen in een lekker knoflookige tomatensaus. Voor over de pasta, of lekker met een stuk goed brood. Met extra gesmolten mozzarella erover, aldus Mark Bittman. Wat is die man toch geniaal!

Gebakken pompoen in tomatensaus - naar een recept van Mark Bittman uit De Dikke Vegetariër (4-6 personen)


60 milliliter neutrale olie, zoals maiskiem, of eventueel olijfolie
900 gram pompoen, geschild, zaadlijsten verwijderd, in grove stukken
zout en versgemalen peper
1 grote ui, gesnipperd
2 eetlepels fijngehakte knoflook
2 eetlepels Spaanse peper, fijngehakt, of 1/2 theelepel chilivlokken
1,2 deciliter rode wijn, groentebouillon of water
+/- 550 gram rijpe tomaten, grof gehakt (of uit blik met sap)
120 gram geraspte Parmezaanse kaas
handvol basilicum, gehakt, voor de garnering

Verhit de olie in een diepe pan (met deksel) op middelhoog vuur. Voeg de pompoenstukken toe. Begin met de helft, dus niet alles tegelijk. Bestrooi de stukken met zout en peper. Bak de pompoen tot hij bruin is en van de pan loslaat, draai de stukken om en bak ze aan de andere kant op dezelfde wijze. Haal uit de pan en voeg de nieuwe stukken toe. Voeg eventueel extra olie toe. 
Als alle pompoen gaar is, schenk dan, op 2-3 eetlepels na, de olie uit de pan. Voeg ui, knoflook en Spaanse peper of chilivlokken toe en fruit deze al roerende zo'n 3 minuten.
Schenk de wijn, bouillon of water erbij en schraap eventueel aanbaksel los. Laat de vloeistof een paar minuten inkoken. Roer de tomaten erdoor. Breng de saus aan de kook, draai het vuur dan lager en laat ongeveer 10 minuten zachtjes koken. Roer af en toe en laat de saus dikker worden. 
Roer de pompoen door de dikker geworden saus en breng alles opnieuw aan de kook. Doe het deksel op de pan en zet het vuur laag. Laat alles 10 minuten pruttelen, tot de pompoen zacht is, maar nog beet heeft. Breng eventueel op smaak met zout en peper. 
Verdeel de pompoen over aparte borden of serveer op een schaal. Garneer met wat Parmezaanse kaas en basilicum, maar roer dit niet door. Zet de rest van de kaas op tafel.
 
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten