13-04-2015

Vergeten salade

Okay, ik weet dat ik lang heb geklaagd over het koude weer en de schijnbaar nooit eindigende winter. Het is niet iets dat ik graag doe, klagen, maar het is zo'n makkelijk onderwerp voor blogposts. Het weer en wat dat je dan doet eten. Nu het weer eindelijk de warme kant op laat te gaan, wil ik op de valreep dit toch nog winterse recept delen. Winters vanwege de rode kool, de sinaasappel (straks komt die tijd weer dat je de droge knoesten beter kunt laten liggen) en de pastinaak of winterpeen (maar bospeen mag ook, als je die al kunt vinden). Het is een salade, dus alsnog geschikt voor de warmer wordende dagen. Voor mij is dit een vergeten recept, omdat ik het vergat te maken toen ik een Sunday Lunch bij mij thuis organiseerde. Ik was zo in de ban van alle andere dingen die ik ging maken, dat ik pardoes vergat waarom ik die rode kool ook al weer gekocht had. Deze salade heb ik dan ook niet gedeeld die dag, maar ik heb er in mijn eentje van gesmikkeld later die week.

Rauwe rode kool salade - naar een recept van Hugh Fearnley-Whittingstall uit Veg! (2 personen)


1 grote of 2 kleine sinaasappels
1/4 kleine rode kool, hart verwijderd, fijngesneden
1 kleine tot middelgrote pastinaak of winterwortel, geschild en grof geraspt of julienne gesneden
2 eetlepels olijfolie
2 Medjool-dadels* zonder pit, of 4-6 kleine dadels, zonder pit, in plakjes
klein handje vol kervel of peterselie, gehakt
zeezout en versgemalen zwarte peper

Snijd de boven- en onderkant van de sinaasappel. Zet de vrucht rechtop op een snijplank en snijd met een scherp mes de schil rondom af, inclusief het wit, zodat je uiteindelijk een bol vruchtvlees en tussenvliesjes overhoudt. Snijd de partjes uit de vliezen. Doe dit boven een kom en vang de partjes en het sap op. Knijp als je klaar bent het membraan uit boven de kom. 
Doe de fijngesneden kool en geraspte pastinaak of wortel in een salade schaal. Voeg het grootste deel van het sinaasappelsap toe en sprenkel de olijfolie eroverheen. Voeg wat zout en peper toe, schep met de handen door elkaar en verdeel over twee borden. 
Leg de sinaasappel partjes en de plakjes dadel erbovenop en strooi de kervel of peterselie erover, met de rest van het sap. Dien meteen op.

Eet smakelijk!

* Grotere en duurdere dadel-soort. Om eerlijk te zijn heb ik ze nog nooit geprobeerd, dus ik weet niet hoe anders of beter de smaak is in vergelijking met gewone dadels. Staat nog op mijn probeer-lijstje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten