27-03-2013

“Too much of a good thing can be wonderful!”

Cake maak ik wanneer ik er zin in heb, maar dit keer had ik echt iets te vieren. Een nieuwe baan! In crisistijd schijnbaar een prestatie van formaat. Ik ben vooral blij en dankbaar weer aan het werk te gaan. Om die dank te uiten wilde ik iets lekkers maken als traktatie op mijn eerste werkdag. Cake, maar liefst iets dat ik nooit eerder gemaakt had (om mijn blog te kunnen blijven vullen!). Vele boekjes vol inspiratie, maar ik kon niet kiezen. Tot ik dit ongelofelijk makkelijke chocoladetaart recept vond. De ingrediënten en materialen had ik al in huis, dus zonder supermarkt bezoek kon ik aan de slag. Mijn eerste chocoladetaart. Wat een genot. Gewoon cakebeslag van lepel of spatel likken is al een genot, maar chocoladecake beslag likken is pure extase. Wat een decadentie in mijn kleine keukentje. Dankbaarheid werd beloond met blije gezichten en complimenten. Fijn om even crisisvrij te zijn.
 

Easy Peasy Chocoladecake


260 gram pure chocolade*, in stukjes
170 roomboter, in stukjes
200 fijne kristalsuiker
3 eieren
70 gram bloem
2 eetlepels vanille-essence

Verwarm een oven voor op 160 graden. Bekleed de bodem van een springvorm van 20 cm doorsnede met bakpapier en vet de randen in met bakspray of boter. 
Doe de chocolade en boter in een vuurvaste schaal of kom en hang deze in een pan met een klein laagje kokend water. De schaal/kom mag het water niet raken.** Door de hitte smelten de chocolade en boter. Roer langzaam door tot er een egaal geheel ontstaat. Draai het vuur uit zodra alles gesmolten is en laat 5 minuten afkoelen. 
Doe het chocolade-boter mengsel in een mengkom en roer de suiker hier doorheen. Klop 1 voor 1 de eieren door het mengsel. Zeef de bloem boven de kom en roer door het beslag tot het onzichtbaar is. Roer als laatste de vanille-essence er doorheen. 
Stort het beslag in de bakvorm. Gebruik een spatel om de bovenkant glad te maken en de randen van de kom schoon te krijgen. Gebruik hem daarna als lolly om de restjes beslag op te smikkelen. 
Bak de taart in 55 minuten gaar. Zet daarna de oven uit en laat de taart in de oven afkoelen. Serveer eventueel met slagroom, poedersuiker of ijs. 

Eet smakelijk!

* Ik gebruikte een mix van "gewoon" puur en extra dark puur (70%)
** Deze methode heet au bain-marie. Zie wiki of google voor vele creatieve voorbeelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten