04-03-2013

Tomaten uit Abessinië

Na een bezoekje aan Lalibela, een Ethiopisch restaurant vlakbij de Overtoom in Amsterdam, was ik benieuwd wat ik aan Ethiopische recepten in mijn kookboeken zou vinden. Helaas leverde de zoektocht niet, zoals ik stiekem hoopte, het recept voor injera op. Sterker nog, kwantitatief gezien was het zoekresultaat erg mager. Wat het wel opleverde was deze simpele, zure tomatensalade. Zo'n recept waarvoor je gelukkig niet te veel in huis hoeft te hebben en wat je nodig hebt eigenlijk altijd wel in huis hebt (ik dan). Geweldig. En zo werd deze salade een klein voorproefje op het zomer (lees tomaten) seizoen. Nu dat injera recept nog ergens vinden.

Ethiopische Tomatensalade - naar recept van Mark Bittman uit de Dikke Vegetariër (4 personen)


3 eetlepels versgeperst citroensap
40 gram rode ui, fijngehakt (optioneel)
1 eetlepel fijngehakte jalapeñopeper, of naar smaak*
1 theelepel kurkumapoeder
zout en versgemalen zwarte peper
4 grote tomaten, zonder harde kern, grof gehakt

Mix het citroensap, de ui, jalapeñopeper en kurkuma in een slakom door elkaar. Bestrooi met zout en peper naar smaak en roer door. Voeg de tomaten toe en meng goed. Zet de kom in de koelkast en laat de smaken zo'n 30 minuten intrekken. Proef, breng mits nodig verder op smaak en serveer.

Eet smakelijk!

* Ik heb vrijwel altijd een potje rode jalapeñopepers in de koelkast. Lekker tussen tosti's!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten