27-02-2013

Health, Sunshine, & Californian Flatbread!

Je hebt pizza en je hebt Californisch platbrood (flatbread). En daar zit een verschil tussen is mij duidelijk gemaakt door de Allerhande. Hoewel de bodem vrijwel identiek is aan een pizzabodem wordt de Californische pizza, in tegenstelling tot de 'gewone' (Italiaanse?) pizza belegd met rauwe ingrediënten, die niet mee de oven in gaan. Dit terwijl de topping bij de 'Italiaanse' (gewone?) pizza meegebakken wordt. Duidelijk iets wat ik altijd al had willen weten, maar waarvan ik niet wist dat ik het kon vragen... Voor mij bood de Californische pizza, of platbrood, vooral een uitkomst waar 't het creatief spenderen van left-overs betrof. Restje broccoli, halve rode paprika, overgebleven artisjokharten, gekookt eitje; zo'n beetje alles kon ik er op kwijt. Het resultaat was een verbazend lekkere pizza, die me na het opeten, door de niet-alledaagse, (niet alleen) rauwe ingrediënten, zowaar een gezond gevoel gaf. Geen kleffe kaas en warme tomaat, maar een frisse, kleurrijke, beetje gekke combinatie van allerlei beetjes. Samen vormt het een vrolijk geheel. Aangezien ik vooral wil dat je zelf aan de slag gaat met restjes geef ik hier alleen het recept voor het brood en eventuele tomatensaus (als je dat wilt gebruiken). De rest mag je, net als ik, geheel aan jouw eigen fantasie overlaten.

Californisch Flatbread - naar een recept uit Allerhande nummer 02-2013 (genoeg voor 2 platbroden)


Voor het platbrood:

1 zakje gedroogd gist
2 theelepels rietsuiker
400 gram bloem
100 gram griesmeel + extra voor bestuiven
zout

Voor eventueel tomatensaus*:

170 gram cherrytomaten, gehalveerd
1/2 rode peper, zaadlijsten verwijderd
1 teen knoflook
5 gram koriander- of basilicumblaadjes
2 eetlepels olijfolie
zout

Doe het gist en de suiker in een kom en schenk er 325 milliliter handwarm water op. Roer en laat 3 minuten staan. Het mengsel zal gaan schuimen. 
Doe de bloem, het griesmeel en 2 theelepels zout in een mengkom. Maak een kuiltje in het midden en schenk het gistmengsel hierin. Meng met een mixer met deeghaken, of met de hand, zo'n 3-5 minuten. Het deeg is heel plakkerig, maar wordt door het mixen/kneden elastisch. Je kunt iets meer griesmeel toevoegen tegen het plakken, maar dit zal niet veel minder worden. Dek de kom af met een theedoek en laat het deeg 1 uur op een warme, tochtvrije plek rijzen. 
Kneed het deeg kort (het blijft wat plakkerig, maar dit is geen probleem) en verdeel in 2 porties. Bestuif met wat griesmeel en laat nog 20 minuten onder een schone theedoek rusten. Verwarm ondertussen de oven voor op 250 graden.
Begin ondertussen ook met de tomatensaus als je die gaat maken. Doe alle ingrediënten in een blender of foodprocessor. Maal in ongeveer 30 seconden tot een saus. 
Rol de porties deeg elk op een apart stuk bakpapier uit tot cirkels van ongeveer 1/2 centimeter dik. Bestrooi met nog wat extra griesmeel als het plakt (wat het zal doen!). Besmeer beide cirkels met tomatensaus als je dit gebruikt. Laat 1 centimeter rand vrij. Bak de flatbreads elk 15 minuten in de voorverwarmde oven. De platbroden zijn dan gaar en klaar voor gebruik. Doordat de ingrediënten die je toevoegd rauw en/of koud zijn, kun je het platbrood makkelijk lauwwarm of koud opeten.

Eet smakelijk!

* Ik heb zelf geen tomatensaus gebruikt, maar een beetje pesto op de ongebakken broden gesmeerd en dat meegebakken. Was ook erg lekker.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten