18-08-2013

Oranje Cake!

Worteltjes konijnenvoer? Niet voor mij. Vroeger vond ik het al heerlijk om op worteltjes te kauwen. Anders dan andere groenten zijn ze namelijk iets zoet. Niet zo lekker zoet als snoep, maar als ik dan toch mijn groenten binnen moest krijgen, dan knaagde ik graag aan een wortel. Op een avond, na het eten, nam ik mijn worteltjes eens mee naar de speeltuin in het dorp, waar alle oudere, stoere kinderen altijd op een bankje hingen. Een van de jongens vroeg of hij een worteltje van mij mocht proeven. Voorzichtig gaf ik hem er een, omdat ik niet wist hoe hij erop zou reageren, of me misschien wel in de maling wilde nemen. In rap tempo was het worteltje echter opgepeuzeld. Verbazing was op zijn gezicht te lezen en hij zei me zachtjes dat hij het worteltje eigenlijk wel heel lekker vond. "Best wel zoet." Dus.


Wortelcake

175 gram boter, kamertemperatuur en zacht
175 gram lichtbruine basterd suiker
2 eieren, geklopt
225 gram bloem, gezeefd
1 1/2 theelepel baking soda / bicarbonate of soda
1/2 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel kaneelpoeder
1/4 theelepel nootmuskaat
1/2 theelepel zout
200 gram geschilde en geraspte wortel (bos- of winterpeen)
90 gram rozijnen
60 gram walnoten, gehakt
1/4 theelepel kardemomzaad, gestampt (in de vijzel) 
Handmixer, voor het mixen

Verwarm een oven voor op 180 graden. Mix de boter en suiker in een kom tot het een licht en luchtig geheel vormt (zo'n 5-10 minuten). Voeg dan, al mixende, beetje bij beetje het ei toe, steeds met een wat bloem om klonteren tegen te gaan.
Doe het resterende bloem in een aparte kom met de baking soda, bakpoeder, kaneel, nootmuskaat en zout. Meng goed door elkaar. 
Voeg voorzichtig het boter-suiker-ei mengsel bij de droge ingrediënten. Gebruik een pollepel of spatel om te mengen, of vouwen, totdat alles gelijkmatig gemengd is. Voeg dan de wortel, rozijnen, noten en kardemomzaad toe. Meng wederom gelijkmatig. 
Vet een cake of broodvorm van 25 cm in met boter, olie of bakspray en bedek de bodem en randen met bakpapier. Stort het beslag in de vorm, spreidt gelijkmatig uit en zet de cake in de oven. Bak zo'n 45-50 minuten, en test of de cake gaar is door een cocktail- of satéprikker erin te steken. Als deze schoon uit de cake komt is de cake gaar. Laat de cake 15 minuten in de vorm afkoelen en haal daarna uit de vorm om op een rooster verder af te koelen. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten