25-03-2014

Bidden voor bruine bonen?

Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar recepten uit de geweldig kookboeken die ik in mijn kast heb, vind ik de boodschappenblaadjes van de supermarkt een erg leuke bron voor recepten. Altijd simpel, zonder ingewikkelde ingrediënten en ze bieden altijd weer verhelderende 'oh-ja-dat-kan-ik-ook-proberen' inzichten. Een paar 'klassiekers' in mijn repertoire hebben ooit hun weg vanuit de blaadjes naar mijn bord gevonden. Ik noem een penne met geitenkaas en munt of een zomers stamppotje van rucola en bospeen. Onderstaande recept is een leuke variant op bruinebonensoep. Voor mij het proberen waard aangezien ik, omdat ik als kikkererwtfanaat nooit 'hollandse' bruine bonen eet. Een makkelijk gevuld soepje. Beetje van mezelf en een beetje van de Allerhande. 

Indiase bruine-bonensoep - naar een recept uit Allerhande, januari 2014 (4 personen)


2 eetlepels maïskiem-olie (of zonnebloemolie)
2 uien, gesnipperd
3 eetlepels milde currypasta (bijvoorbeeld Patak's), of meer naar smaak
1 blik bruine bonen (800 gram), afgespoeld en uitgelekt
1 blik kikkererwten (400 gram), afgespoeld en uitgelekt
1 liter water of groentebouillon
200 gram diepvrieserwten
3 tomaten
15 gram koriander
200 milliliter kokosmelk
eventueel naan brood, voor erbij

Verhit de olie in een grote braad/soeppan op middelhoog vuur en fruit hierin de ui zo'n 2 minuten, tot deze glazig ziet. Schep de currypasta erin en roer door de ui. Voeg de bonen en kikkererwten toe met het water of de groentebouillon. Breng het geheel aan de kook, draai het vuur laag zodra het kookt en laat met de deksel op de pan 5 minuten zachtjes pruttelen. Voeg de laatste 2 minuten de diepvrieserwten toe.
Snijd ondertussen de tomaten in kwarten en verwijder de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees in blokjes. Hak de koriander grof. 
Voeg de kokosmelk aan de soep toe en warm het geheel nog 1 minuut door. Roer de tomaten en koriander erdoor. Proef en breng eventueel op smaak met versgemalen zwarte peper. Serveer met naan brood.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten