16-03-2015

GeRaapt zooitje!

Koolrapen kunnen best groot zijn, dus na het maken van de spelt/gort-totto heb je, zoals ik, waarschijnlijk nog een stuk over. Altijd fijn, want dan kan ik nog even verder ontdekken. Kijken wat de andere mogelijkheden met koolraap zijn. Het kookboek vol groente-recepten dat ik met kerst gekregen heb, stond nog vrijwel onaangeroerd in de kast, dus dit leek mij een mooie gelegenheid om die eens te raadplegen. En dat blijkt er best veel mogelijk! Dit vond ik zelf erg lekker door de pasta met wat Parmezaanse kaas erover. Misschien is wat fijngehakte peterselie of basilicum ook een smakelijke toevoeging. Een andere optie is geroosterde aardappel erbij. Altijd lekker.

 

Geroosterde koolraap - naar een recept van Mari Maris uit Groentebijbel (4 personen)


800 gram koolraap, in frieten gesneden*
olijfolie
1 à 2 tenen knoflook, fijngehakt
5 takjes tijm, alleen de blaadjes, gehakt
1 takje rozemarijn, alleen de blaadjes, gehakt
grof zeezout en versgemalen zwarte peper
200 gram cherrytomaatjes
1 à 2 eetlepels kappertjes
paar druppels citroensap

Verwarm een oven voor op 200 graden. Meng de koolraap in een lage ovenschaal met olijfolie, knoflook, tijm, rozemarijn, peper en grof zeezout. Rooster in ongeveer 20 minuten bijna gaar. 
Meng de cherrytomaatjes en kappertjes erdoor. Doe nogmaals in de oven en rooster nog eens 5 tot 10 minuten tot de groenten net gaar zijn. De tomaatjes mogen zacht zijn, maar niet geknapt. 
Druppel er wat citroensap over en breng verder op smaak met zout en peper. Roer eventueel door pasta of serveer apart. 

Eet smakelijk!

* Mijn koolraap was wat ouder en bleef vrij hard, zelfs na een half uur roosteren in de oven. Je kunt de koolraap daarom ook heel even blancheren (2 minuten), uit laten lekken en dan verder gaan met het recept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten