27-03-2015

Zure soep?

Laat het maar aan Mark Bittman over om je te verrassen met ongewone recepten als je op zoek bent naar inspiratie. Naar iets anders met geijkte ingrediënten. En dan valt mijn oog op zuurkoolsoep. Begrijp me goed, ik houd van zuurkool, maar ik kon me hierbij niet veel anders voorstellen dan iets heel zuurs. Gooit ie er ook nog zure Granny Smith appels in. Hmm... Maar zoals wel vaker overwon mijn nieuwsgierigheid het van mijn, kennelijke, voorzichtigheid. Het resultaat is verrassend. De zure zuurkool wordt ineens mild. De specerijen kruiden het licht en de appel maakt de smaak ineens zoet in plaats van het verwachte zuur. Wil je dus een keer iets anders met zuurkool, dan is dit heel spannend om te proberen.  

Zuurkoolsoep - naar een recept van Mark Bittman uit De Dikke Vegetariër (4 personen)


2 eetlepels neutrale olie, zoals maïskiemolie
1 ui, gehakt
2 granny smiths of andere zure appels, geschild, zonder klokhuis, in blokjes
zout en versgemalen zwarte peper
500 gram zuurkool (naturel, liefst met alleen zout), uitgelekt, afgespoeld
1,5 liter groentebouillon
2 eetlepels bulgur of gierst
2 laurierblaadjes
6 kruidnagels
5 tot 6 jeneverbessen

Verhit de olie in een diepe koekenpan of middelgrote kookpan op matig tot hoog vuur. Voeg de ui toe bak deze onder af en toe roeren in zo'n 3 minuten glazig. Voeg de appel toe, bestrooi met een beetje zout en veel peper en bak al roerend nog zo'n 3 minuten, tot het sap van de appel vrijkomt. Zet het vuur laag en bak onder af en toe roeren 15 tot 20 minuten, tot de ui en appel zeer zacht en goudbruin zijn. 
Zet het vuur matig tot hoog en voeg de zuurkool toe. Bak al roerend 10 tot 15 minuten, tot het mengsel droog is en aan de pan gaat plakken. Roer de bouillon erdoor en schraap het aanbaksel van de bodem. 
Voeg de bulgur of gierst, het laurierbald, de kruidnagels en de jeneverbessen toe en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat de soep sudderen. Doe het deksel op de pan en laat de zuurkool en granen in 20 tot 25 minuten zeer zacht worden. Haal de specerijen eruit. Proef en breng eventueel op smaak. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten