20-03-2015

Mr. Beans

Porotos granados is een prachtig klinkend naam, maar vertaald uit het Spaans betekent het gewoon bonenstoofpot. Een perfect gekozen naam als je het mij vraagt. Nu vraagt dit recept om sperziebonen (en ik beloofde hier over te schrijven, dus waarom niet nu). Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met sperziebonen. Dat komt doordat ik vroeger te veel verwend ben met sperziebonen uit eigen tuin. Het was een van de weinige groenten die ik als kind superlekker vond. En terecht, want de smaak van bonen uit de tuin haalt het in de verste verte niet bij die uit de supermarkt. Helemaal niet bij de bonen die je in de winter vindt, maar ook elders in het jaar ben ik altijd een beetje teleurgesteld. Het groene, het knapperige van de sperzieboon van vroeger heb ik nooit meer echt teruggevonden in de supermarkt boon. Ai! Dus in de winter probeer ik ze vooral te vermijden, maar dan kom ik een recept tegen waar ze in gaan en wint mijn kooklust het van mijn verstand. Toch maar weer aan de supermarkt boon. Tja, eerlijk is eerlijk: Het was niet het meest smakelijke onderdeel van de stoofpot. Dus weglaten kan ook. Of deze soep maar eens in de zomer maken en de buurt doorfietsen op zoek naar een boer die ze langs de weg verkoopt...

Porotos Grandados - naar een recept van Hugh Fearnley-Whittingstall uit Veg! (6 personen)


2 eetlepels olijfolie
1 middelgrote ui, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngesneden
1 theelepel gerookte paprikapoeder
handvol oregano of marjolein, gehakt
400 gram bonen uit blik, bijvoorbeeld pinto-, witte of cannellinibonen,* uitgelekt en afgespoeld
1 liter groentebouillon
1 laurierblad
750 gram pompoen, bijvoorbeeld flespompoen of Hokaido, geschild, van zaad en draden ontdaan en in blokjes van 2 centimeter
200 gram sperziebonen, in stukjes van 2 centimeter gesneden
1 blikje maïskorrels (165 gram uitgelekt)**
zeezout en versgemalen zwarte peper

Verhit de olie in een grote pan of braadpan op middelhoog vuur. Fruit de ui 10 minuten zachtjes in de olie tot deze zacht en glazig is. Voeg de knoflook, het paprikapoeder en 1 theelepel van de oregano toe en bak een minuutje mee. 
Voeg de uitgelekte bonen, de pompoen, laurierblad en de bouillon tegelijkertijd toe. Laat het geheel sudderen tot de pompoen net gaar is, zo'n 10 - 15 minuten. Voeg dan de sperziebonen en maïskorrels toe en laat nog 5 minuten zacht koken. 
Breng goed op smaak met zout en peper (advies van Hugh is 1 theelepel zout en flink wat peper uit de molen). Roer de rest van de oregano erdoor, laat een paar minuten rusten en dien dan op.

Eet smakelijk!

* alternatief is 100 gram kleine gedroogde bonen, bijvoorbeeld pinto-, witte of cannellinibonen, een nacht geweekt in koud water en uitgelekt. Voeg deze na het bakken van de ui etc. toe en laat de soep 45 minuten tot 1 uur sudderen tot de bonen gaar zijn. Voeg dan de pompoen toe.
** alternatief is de maïskorrels van 2 verse maïskolven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten