26-05-2015

Aspergetijd!

Het is aspergetijd! Het liefst zou ik dagelijks van dit witte goud eten, echter ik houd wel van variatie. Maar ik probeer, waar ik kan, toch een aantal keer asperges in het menu op te nemen. Groen of wit, ik vind het allebei lekker. Groene kun je tegenwoordig het hele jaar rond kopen. Witte alleen in potjes. Wat ik nog niet heb aangedurfd. Dus ieder jaar is het geduldig wachten tot, pak 'em beet, begin mei en dan kan ik mijn favoriete asperge recepten erbij pakken of op zoek gaan naar nieuwe manieren om ze te bereiden. Dit recept, van Linda McCartney, is zo verrassend lekker. Tot nu heb ik nog geen van mijn gasten die ik dit heb voorgezet teleurgesteld zien kijken na een hap. Sterker nog. Meestal wil men meer. En terecht. De zure en frisse citroen, zoute geitenkaas en verschillende kruiden in combinatie met romige risotto en natuurlijk die asperges passen zo goed bij elkaar. Alsof de natuur het op deze manier heeft bedoeld.

Asperge-citroen risotto - naar een recept van Linda McCartney uit Linda McCartney's beste vegetarische gerechten (4 personen)


1 bundel asperges, schoongemaakt, harde onderkant verwijderd en in stukjes van 5 centimeter gesneden
1 liter groentebouillon
2 eetlepels olijfolie of boter
2 sjalotjes, fijngesnipperd
1 selderijstengel, klein gehakt
1 teen knoflook, fijngehakt
1,2 deciliter droge witte wijn*
280 gram arborio-, of risottorijst
6 verse salieblaadjes, fijngehakt
1 takje rozemarijnblaadjes, fijngehakt
sap en geraspte schil van 1/2 citroen
50 gram geitenkaas of 4 eetlepels sojaroom**
zeezout en vers gemalen zwarte peper naar smaak
handje bladpeterselie, gehakt voor de garnering
Parmezaanse kaas, geraspt, ter garnering

Zet een grote pan water op het vuur voor de asperges en breng aan de kook. Blancheer de asperges hier 2 à 3 minuten in (afhankelijk van de dikte). Giet af en spoel de asperges af met koud water. Verwarm de groentebouillon in een pan en houd deze warm. 
Verwarm de olie of boter in een pan en bak hierin zachtjes de sjalotjes en selderij tot ze zacht zijn, in ongeveer 4 minuten. Voeg de knoflook toe en bak ongeveer 1 minuut mee. Als je wijn gebruikt, voeg je die toe en laat deze tot 2/3 inkoken. Doe de rijst erbij en roer deze goed om, zodat de korrels gaan glimmen. Voeg daarna steeds een soeplepel bouillon toe en roer tot de rijst het vocht bijna helemaal heeft opgenomen. Herhaal dit zo'n 10 minuten terwijl je blijft roeren. 
Doe de asperges, kruiden en citroenschil door de risotto. Laat deze nog eens 10 minuten pruttelen, terwijl je steeds bouillon blijft toevoegen en af en toe roert. Na 20 minuten zou de rijst gaar moeten zijn. Zorg dat het mengsel nooit te droog wordt. Voeg zo nodig meer bouillon of water toe als dat nodig is.
Als de rijst gaar is, meng je de geitenkaas of sojaroom, het citroensap en zout en peper naar smaak erdoor. Haal de pan van het vuur en laat de risotto enkele minuten rusten. Garneer met peterselie en eventueel Parmezaanse kaas. 

Eet smakelijk!

* optioneel
** voor de veganisten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten