08-05-2013

Veggie Overdose - Ratatouille à la Viènna

Soms wil je maar een ding. Heel veel groente en weinig afwas. Gelukkig zijn daar éénpansgerechten voor uitgevonden. Als single kookgek zonder afwasmachine zit ik niet altijd te wachten op recepten waarin ik mijn halve keukenarsenaal (en mijn gehele keukenruimte) moet gebruiken. Stoofgerechten en soepen zijn niet voor niets favoriet. Maximale smaak en minimale afwas. Na de winter krijg ik vaak trek in recepten met heel veel groenten. Het liefst groenten die in de winter slecht en duur verkrijgbaar zijn en die langzaam aan weer volop en goedkoper in de schappen van supermarkt en marktkraam liggen. Zoekend naar inspiratie in de toko om de hoek, al in de rij staand voor afrekenen, hoorde ik achter mij het woord ratatouille vallen. Als een donderslag bij heldere hemel. Kennelijk was dat precies waar ik behoefte aan had, want voor ik het wist was ik de rij uitgestapt op zoek naar courgette, aubergine en andere groenten, onderwijl bedenkend wat ik zelf in huis had voor een succesvolle ratatouille en met water in de mond uitkijkend aan het eindresultaat. En dat was, zeg ik bescheiden, heel erg lekker!

Ratatouille à la Viènna


1 eetlepel olijfolie
1 ui, grof gesnipperd
1 winterpeen, in plakken, en deze in kwarten gesneden
1 rode paprika, in kwarten, en in de breedte in reepjes gesneden
1 courgette, in plakken en deze halve maantjes gesneden
1 aubergine, in dikke plakken en deze in kwarten gesneden
1 laurierblaadje
1 theelepel gedroogde tijm
1 theelepel gedroogde rozemarijn
1 theelepel gedroogde dragon
1 blik tomaten
250 milliliter groentebouillon
zout
peper

Verhit de olie in een grote (braad)pan op een middelhoog vuur. Sauteer de ui hierin zo'n 5 minuten glazig. Voeg dan de peen, paprika, courgette en aubergine toe. Bak deze 10 minuten, onder regelmatig roeren, tot ze wat zachter worden. Voeg dan een voor een de kruiden toe en roer deze goed door de groente. Knijp de tomaten uit blik boven de pan fijn met je handen en roer, met de sap, door de groenten en kruiden. Voeg dan de groentebouillon toe. Breng het geheel aan de kook, en zet het vuur lager en laat 20 minuten pruttelen, tot de groenten zacht zijn en je trek tot grote hoogte is gestegen. Breng op smaak met (zee)zout en versgemalen zwarte peper.
Serveer met (zilvervlies)rijst, pasta, of bij gekookte aardappelen.

Eet smakelijk!

p.s. Dit recept is ideaal voor restjes groenten. Zo'n beetje alles kan erin verwerkt worden. Denk ook aan aardappel, champignon of venkel. Je zult misschien de kook en toevoegtijden iets moeten aanpassen, maar schroom niet om te experimenteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten