15-04-2014

Pasta, rijst, risotto?

Paddenstoelen lijken niet erg in het seizoen in de lente, maar zijn gelukkig goed verkrijgbaar. Mijn lokale supermarkt heeft zelfs een zeer aantrekkelijk geprijsd assortiment waar je uit vier soorten een leuk pakketje samenstelt. Ideaal voor de 'zoveel gram gemengde paddenstoelen' recepten die je wel eens tegenkomt. Dit recept probeerde ik, omdat ik ooit van mijn moeder een zak pasta kreeg waar ik me al jaren geen raad mee wist. Risoni, een pasta die op rijst lijkt en in mijn ogen noch pasta noch rijst was. Nooit eerder is het daarom in mij opgekomen eens deze pasta te pakken in plaats van de penne of spaghetti. Al die sausjes, die je ongetwijfeld prima met risoni kunt eten, bleven dus met de standaard favorieten geserveerd. Tja, dan heb ik een kookboek nodig om tot inzicht te komen. Bladerend door mijn nieuwe kookboek zag ik ineens die gekke pasta. En ik wist het: dat ging ik ermee doen! En zo geschiedde het. 
  

Paddenstoelen Risoniotto - naar een recept van Hugh Fearnley-Whittingstall uit Veg! (2 personen)


2 eetlepels olijfolie
klontje boter (1 flinke theelepel)
500 gram paddenstoelen, gemengd, schoongemaakt en in dikke plakken
150 gram risoni- of orzo-pasta
2 teentjes knoflook, fijngesneden
paar takjes tijm, alleen de blaadjes, of 1 theelepel gedroogde tijm
1 theelepel balsamicoazijn
75 milliliter droge witte wijn
50 milliliter slagroom of crème fraîche
zeezout en versgemalen zwarte peper
flinke handvol bladpeterselie, gesneden

Zet een pan water op het vuur met wat zout en breng aan de kook voor de pasta. Begin ondertussen met de paddenstoelensaus.
Verhit 1 eetlepel olijfolie en de helft van de boter in een grote koekenpan op middelhoog vuur. Voeg de helft van de paddenstoelen toe en bak ze op hoog vuur met zo min mogelijk omdraaien, zodat de paddenstoelen goudbruin kleuren, zo'n 2-4 minuten. Schep de paddenstoelen in een kom of op een bord. Voeg de andere lepel olijfolie en de rest van de boter toe en bak de andere paddenstoelen op dezelfde manier.
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar, op het moment dat het tweede deel van de paddenstoelen bijna gaar is.
Ondertussen voeg je het eerste deel van paddenstoelen weer aan de pan toe. Voeg knoflook, tijm en balsamicoazijn toe en laat 2 minuten koken, terwijl je roert. Doe de wijn erbij en laat deze inkoken tot het bijna verdampt is. Schenk de slagroom of crème fraîche erin, zet het vuur laag en roer tot de saus net kookt. Breng op smaak met zout en peper. 
Giet de pasta af als deze gaar is, voeg aan de paddenstoelensaus toe en roer goed door elkaar. Serveer met flink wat peterselie.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten