14-09-2012

Supermarkt Suprises: Flageolets

Toen ik eerder deze maand op Facebook berichte dat ik extatisch blij was dat AH flageolets in het assortiment heeft leverde dit vooral opgetrokken wenkbrauwen en vraagtekens op. Heel even was het onderwerp van gesprek. Want tja, wat zijn flageolets eigenlijk? 

Voordat ik, jaren geleden, een Brits kookboekje kocht met vegetarische gerechten wist ik ook niet van het bestaan af. In maar liefst drie recepten speelden flageolets de hoofdrol! Echter, ook na de aanschaf van het boekje duurde het lang voordat ik naast het bestaan ervan ook de smaak leerde kennen. Flageolets zijn in Britse supers kennelijk volop verkrijgbaar, maar in Nederlandse supers niet te vinden. Een heel lange tijd niet te vinden. Zielsgelukkig was ik toen ik, een jaar of drie geleden, bij een groothandel een blikje flageolets vond van een, uiteraard, Brits merk. Eindelijk kon ik dan ervaren waarom juist deze kleine groene boontjes zoveel gerechtjes in '101 veggie dishes' mochten sieren. Ik ben vergeten wat ik ermee gemaakt heb en wat ik van vond. Waarschijnlijk zijn ze een keer in een salade verdwenen. 

Ongeveer een jaar geleden kwam ik bij een andere groothandel waar dezelfde blikjes flageolets per drie verkocht werden. De boontjes was ik half vergeten, hoewel de naam af en toe weer in een kooktijdschrift of kookboek opdook. Toch werd ik weer nieuwsgierig. Hoe zat het nu met die boontjes? Hoe smaakten ze ook al weer? En wetende dat ze nog steeds niet in supermarkten te krijgen waren nam ik ze weer mee. Drie blikjes. Precies genoeg om de drie veggie recepten mee uit te proberen (of, eindelijk met de juiste bonen te maken). 

Een stevig boontje, qua bite meer een (dop)erwt en dan niet die uit een potje!), en veel minder 'melig' dan grote bruine en witte broertjes. Bijna fris door de kleur. De smaak is nog steeds boontjes-achtig, alsof je een kruising tussen een witte boon en een knaperige groene sperzieboon eet. Lekker! En ik kan de aantrekkingskracht helemaal begrijpen. 

Wat ik echter nog steeds niet begrijp is waarom dit boontje niet, en de veel onaantrekkelijker uitziende (en soms, smakende) bruine boon wel, overal verkrijgbaar is. Gelukkig is daar dankzij Bonduelle en mijn plaatselijke AH (en gezien AHs agressieve franchise strategie waarschijnlijk ook in uw plaatselijke AH) eindelijk verandering in gekomen. De flageolet is daar; verscholen tussen het steeds uitgebreider lijkend te worden bonenassortiment! Ga heen. Koop. En maak bijvoorbeeld deze Grieks geïnspireerde salade. Proef dit bijzondere boontje.

 "Griekse" salade met flageolets & feta

 

Was ongeveer 100gr veldsla, spinazie, of 'mixed greens', laat uitlekken en leg in een salade schaal. Voeg een uitgelekt blik flageolets, een aantal cherry (gehalveerd)of Tasty Tom tomaten (in kwarten), 1 in stukjes gesneden paprika en een fijn gesnipperd rode ui toe. Voeg ongeveer 200gr verbrokkelde (schapen)feta toe (op de kaasafdeling van vele supermarkten vind je 'echte' schapenfeta; voor het lekkerste resultaat). Maak een dressing van 1 geperst teentje knoflook, 1 eetlepel citroensap, 1 theelepel heldere honing en 3 eetlepels olijfolie (extra vergine, uiteraard) en giet deze over de salade. Meng en serveer met lekker brood.
Eet smakelijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten