20-09-2012

Don't blame it on the lentils!

Op vakantie gedraag je je soms anders dan thuis. Je voelt je vrijer, denkt 'what the hack nobody knows me here anyway' en doet dingen die je misschien beter niet op je Facebook pagina kunt delen. Ik niet hoor*. Thuis kook ik. En op vakantie ook. In Istanbul, bij het erg leuke Cooking Alaturka, leerde ik deze linzensoep maken. En ondertussen heb ik hem met vele anderen gedeeld. In het echt. Niet op Facebook. 


Ezogelin Çorbası - Turkse Rode Linzen soep

 

200gr droge rode linzen 
eetlepel boter
eetlepel olijfolie
bloem
2 eetlepel+ paprikapuree
2 eetlepel+ tomatenpuree
1 eetlepel+ gedroogde munt
1 eetlepel+ pul biber**
50 gr bulghur
schijfjes citroen

+ bij benadering; ik gebruik waarschijnlijk eerder meer dan minder
** te koop bij Turks/Marokkaanse supermarkten

Spoel de linzen met koud water. Doe in een pan en zet ze twee vingerkootjes onder water. Zet op het vuur en breng aan de kook. Kook ongeveer 15 minuten tot het water zo goed als verdampt is en de linzen uit elkaar gevallen zijn. Giet restant water af en zet even apart.
In een tweede pan verhit je de boter en olijfolie. Voeg een snufje bloem toe en roer door de boter/olie om een lichte roux te maken. Voeg daarna de paprika- en tomatenpuree toe, de munt en de pul biber. Roer ongeveer 2 minuten, maar zorg dat het 'sausje' niet aanbrand. Voeg de linzen toe met ongeveer 1,5 liter water. Breng aan de kook en kook ongeveer 10 minuten. Voeg daarna de bulghur toe en kook nog eens tien minuten. Proef voor zout & peper en voeg zo nodig toe.

Serveer met een schijfje citroen.

Afiyet olsun! 
Enne, de soep is na een dag nog lekkerder!

* echt niet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten