13-09-2012

Supermarkt Surprises

Supermarkt bezoek in Nederland is voor mij vaak een saaie aangelegenheid. Voor iemand die graag gerechten from scratch maakt is het lopen langs rijen kant-en-klaar, zakjes, poeders en andere gemaksmiddelen niet om heel vrolijk van te worden of geïnspireerd door te raken. Waar ik in het buitenland vaak mijn ogen uitkijk naar wat er in de rekken staat en schappen ligt (iedere supermarkt in een vreemde stad is voor mij een toeristische trekpleister), daar loop ik in Nederlandse supers snel langs de schappen producten die mij niet kunnen bekoren, op zoek naar die paar noodzakelijke benodigdheden. Want, zoals de meeste mensen die niet wekelijks een boeren, pure, Sunday, neighbourfood, of anders-soortige ambachtelijke markt in de buurt hebben, blijft dit de plek voor een groot deel van mijn boodschappen.

Naast het eerder genoemde aanbod van voornamelijk finished goods (of met een beetje water en een groentepakket finished) is er nog iets waardoor een boodschappentrip nauwelijks avontuurlijk is. Kwantiteit is er, maar bij nader inspectie wordt dit schijnbare grootschalig aanbod vrijwel altijd veroorzaakt doordat hetzelfde product in drie of meer prijsklassen wordt aangeboden, en niet zozeer door de gevarieerdheid van het assortiment. Het aanbod wordt zo al snel standaard en de ene supermarkt is nauwelijks van de ander te onderscheiden (behalve, jawel, qua prijs). Vernieuwing en daarmee verrukking over de vernuftigheid van voedingsindustrie is er zelden. Verrast ben je allang niet meer als muesli reep A of frisdrank B nu ook in light variant te krijgen is. Maar het blijft zoeken naar bijvoorbeeld een goede havermout om zelf een gezonde muesli reep van te maken.

En toch, zelfs de vaderlandse grootgrutter verbaasd wel eens. Om mijn wekelijks bezoekje aan de supermarkt aantrekkelijk te maken ga ik juist vaak op zoek naar de exotische en bijzondere producten in de schappen. Ieder vreemd ingrediënt dat ik in recepten tegenkom, hoop ik stiekem daar aan te treffen waar ik het eigenlijk niet verwacht. Vandaar dat ik af en toe over Supermarkt Surprises zal schrijven. Berichtjes gevuld met producten waarvan ik van tevoren nooit had gedacht deze bij de ieder wel bekende AHs, Deen-en of Duitse voordeelsupers te vinden zouden zijn. 

An "explorer of food" indeed...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten