05-10-2012

The Only Good Burger is an "Undead" Burger

Voor oplettende lezers is het na het lezen van mijn eerdere recepten waarschijnlijk wel duidelijk: Ik eet geen vlees. Ik doe dit eigenlijk niet zo zeer uit overdreven dierenliefde (hoewel ik zelfs spinnen lief vind), of omdat mijn maag omdraait bij de gedachte aan gehaktbal of hoe deze überhaupt tot stand komt, maar omdat ik ooit op mijn zestiende besloot dat ik 'anders' wilde zijn en daarom sindsdien, net als mijn toenmalige helden van Kula Shaker, geen vlees meer eet. Pure tienerrebellie. Later is het niet consumeren van vlees zo'n gewoonte geworden dat ik erin ben blijven hangen. Vegetarisch en veganistisch koken vind ik nog steeds erg leuk en avontuurlijk. En vlees heb ik, na die ene zondag dat ik mijn moeder vroeg mijn nasi zonder te bereiden, nooit meer gemist. Hamburgers liggen voor mij dan ook ver in het verleden. Ik kan me nog ongeveer de smaak herinneren, maar niet duidelijk genoeg om ernaar te verlangen. 

Het broodje hamburger echter, daar kan ik nog wel eens naar snakken. Een broodje met warm, hartig beleg vergezeld van wat frisse sla, tomaat en komkommer, vaak te hoog opgestapeld om in een keer in je mond te stoppen, met een lekker knoflookig of ander romig of tomatig sausje erbij; de gedachte doet mij watertanden. Ik ben dan ook veel bij de Burgermeester te vinden, omdat deze niet alleen vleesch, maar ook erg lekkere vega burgers serveert (driewerf hoera!). Hieronder volgt een van mijn eigen pogingen tot vegaburger. Zeer geslaagd, al zeg ik het zelf.


Midzomerse (maar nazomers kan ook) groenteburger - Recept Mark Bittman uit De Dikke Vegetariër

 

4 eetlepels olijfolie
1 kleine rode ui, gehalveerd
2 tenen knoflook
1 verse chilipeper, grof gehakt
zout en versegemalen zwarte peper
1 middelgrote courgette, geraspt, uitgelekt
300 gr maïskorrels (verse of uit blik/pot), uitgelekt
100 gr maïsmeel (polenta)
beetje bloem (eventueel)

Maal de ui, knoflook en chilipeper grof in een keukenmachine* (pulseren). Verhit de olie in een koekenpan en roerbak het mengsel met wat peper en zout. 
Roer de courgette, 75 gr maïs, wat zout en peper door het mengel in de pan. Maal de rest van de maïs in de keukenmachine tot een dikke massa. Roer als het mengel in de pan droog is deze maïspuree en het maïsmeel erdoor. Als het geheel wat nat is of niet goed plakt kun je er wat bloem door heen doen om het te binden.
Maak, met je handen, 4 grote of 6 kleine burgers en laat deze even staan. Veeg de koekenpan schoon, of pak een nieuwe, en verhit hierin de resterende olie. Laat voorzichtig de burgers in de olie glijden. Bak ongeveer 5 minuten aan een kant, tot de burgers stevig zijn en een mooi kleurtje hebben. Draai ze daarna voorzichtig om en bak nog 5 minuten aan de andere kant. 
Serveer de burgers op een broodje met sla, garnering en saus. Of serveer ze bij friet en salade. 

Eet smakelijk!

* Believe it or not; ik gebruik een Magic Bullet. Van die prachtige jaren 90 Tell Sell reclame.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten