03-10-2012

Comfort Food Craving - Pad Thai with a Twist!

Pad Thai is geweldig comfort food. Noodles met frisse groenten en gehakte pinda's, pittige rode peper, zure limoen en altijd onweerstaanbare (voor mij dan) koriander. Lekker!

Wacht, ik doe even m'n ogen dicht...

Ik at het voor het eerst, samen met mijn vader, op een koude decemberavond in een Thais restaurant in Chicago en ben sindsdien bij iedere Thai in de verleiding om het weer te bestellen. Helaas wordt het bij de Thai nog wel eens met te weinig groente en te vette 'saus' opgediend. En dat is jammer, want juist ook de frisse accenten zou je moeten proeven. 
Deze geweldige salade slaat de spijker op z'n kop. Zij combineert alle heerlijke smaken van Pad Thai en is daarmee een lekker lichte en zeer makkelijk te maken variant op de Thaise klassieker. Ik doe weer even mijn ogen dicht...


Pad Thai Salad - Recept van Isa Chandra Moskowitz uit Appetite for Reduction

 

Salade:
300 gr romaine sla
280 gr taugé
1 kleine rode ui, in dunne halve ringen
1 middelgrote wortel, geschild en geraspt
35 gr geroosterde pinda's
handvol koriander (steel en blad)
limoenpartjes

Dressing:
35 geroosterde pinda's
2 eetlepels gehakte sjallotjes
60 ml limoensap
120 ml water
2 eetlepels agave siroop
2 eetlepels sojasaus
1 theelepel hete saus (tabasco, piri piri of sriracha)

Hak voor de dressing 2 eetlepels pinda's en de sjallotjes fijn in een keukenmachine. Doe de overige ingrediënten, behalve de pinda's, erbij en maal tot een puree. Het wordt een beetje dun. Doe de overgebleven pinda's erbij en maal nog een paar keer, maar niet helemaal fijn*.
Meng de ingrediënten voor de salade, behalve de pinda's en koriander, door elkaar in een salade kom, of als je niet alles in je eentje op eet (zoals ik), in apart kommen. Schenk de dressing erover en garneer met de pinda's en koriander. Serveer met de limoenpartjes voor extra frisheid. 

Eet smakelijk!
 
* Dit recept is voor vrij veel dressing. Ik houd er zelf niet van om sla te verdrinken in saus, maar maak evengoed een volle hoeveelheid. De dressing is namelijk erg lekker over gestoomde groenten, zoals broccoli of sperziebonen. De dressing kan eventueel 5 dagen afgesloten in de koelkast bewaard worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten