12-10-2012

Who's afraid of yellow courgette?

Ik heb een zeer tuin-nijverige oom en tante van wie ik een poosje geleden een aantal gele courgettes kreeg. Onbegrijpelijk dat deze nog niet in de supermarkt te krijgen zijn, terwijl z'n groene broertje al jaren in de schappen ligt te lonken. En dat terwijl gele courgette net weer een tikje zoeter, meer pompoenig en spannender is dan groene. Erg lekker, en net zo veelzijdig in gebruik. Enfin, ik moest die kilo die ik gekregen had ergens in kwijt. Deze courgette soep plukte ik van de BBC food website. Ik maakte hem met voornamelijk gele in plaats van groene courgette en heb de kippenbouillon door groentebouillon vervangen. Vooral de combinatie courgette en Parmezaanse kaas maakt deze soep onweerstaanbaar. 

Courgette soep

 

60 ml olijfolie
1 eetlepel gehakte knoflook
handje vol gehakte verse basilicum
 zeezout en verse gemalen witte peper
1 kilo courgette (groen en/of geel), in blokjes
 750 ml groentebouillon
60 ml slag/kook room
handje vol gehakte verse peterselie
50 gr geraspte Parmezaanse kaas

Verhit de olijfolie op een middelhoog vuur in een grote (soep)pan. Voeg de knoflook, basilicum, zout en courgette toe en bak, af en toe omscheppend, +/- 10 minuten tot de courgette zacht is. Voeg de witte peper toe en de bouillon. Breng aan de kook en laat ongeveer 8 minuten zonder deksel koken. Zet het vuur uit en schep 1/4 van de soep uit de pan. Pureer de overgebleven soep in de pan en voeg het niet gepureerde deel weer toe. Zet vuur weer aan en meng de room, peterselie en kaas erdoorheen. Warm even door en serveer. Eventueel met extra basilicum, peterselie, kaas, zout en peper erover.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten