16-10-2012

Mama-se, mama-sa, mama's appeltaart!

Toen ik een nog kleiner meiske was ik geen taartliefhebber. Er was maar één soort taart die ik wel graag at en dat was zelfgemaakte appeltaart. Met de nadruk op zelfgemaakt dus, want kieskeurig qua eten was ik al op jonge leeftijd. Een andere appeltaart dan een door eigen handen geknede en gevormde en in eigen oven gebakken taart at ik niet. Puntjes appeltaart uit de diepvries van de HEMA deden mij geen plezier. Overigens is dat laatste in al die jaren onveranderd gebleven. Echter mijn verdere taart repertoire is inmiddels een stuk uitgebreider. Na mijn tiende jaar stapte ik voorzichtig, heel af en toe, over op bijvoorbeeld vlaai, moorkop of slagroomtaart (hoewel je me voor slagroomtaart nog steeds niet wakker hoeft te maken). 

Appeltaart, zelfgemaakt, blijft echter een favoriet. Heeft waarschijnlijk iets met ouder worden en nostalgie te maken. Aan mijn moeder vroeg ik, toen ik op mezelf ging wonen, haar recept. De taart uit mijn jeugd. Een klassieke appeltaart, zonder al teveel opsmuk (hoewel voor sommigen de rozijnen al exotisch zijn). Serveer hem puur, zonder slagroom. Daar wordt je toch alleen maar dik van. 

 

Mama’s appeltaart

 

1,5 kilo goudreinette
75 gr krenten of rozijnen
vanille suiker, uit zakjes of zelfgemaakt*/**
kaneel (naar smaak)
citroensap  
1 pakje boter (250 gram)
500 gr zelfrijzend bakmeel
250 gr witte of lichte basterdsuiker 
2 eieren
snufje zout

Maak eerst de vulling. Schil de appels en snijdt deze in stukjes (grote mag je zelf bepalen). Doe de stukje in een met een natte theedoek afgedekte kom. Druppel wat citroensap over de appels tegen het verkleuren. Meng de vanillesuiker en de krenten of rozijnen door de appels. Voeg nu naar smaak kaneel toe. Ik vind het lekker om veel te gebruiken en laat het mengsel lekker bruin kleuren.
Verwarm de oven voor op 170 graden. Smeer of spray een springvorm (30cm) in met boter of bakspray. Strooi een beetje bakmeel in de vorm (voorkomt plakken).
Meng voor het deeg de in stukjes gesneden boter, basterdsuiker, bakmeel, een snufje zout en wat vanillesuiker. Voeg 1 ei toe en houdt van het andere ei wat eiwit apart; voeg de rest van het ei aan het deeg toe. Kneed tot het deeg een geheel vormt en niet meer aan je handen plakt. 
Verdeel het deeg in een grote en een kleine bal. De grote bal verdeel je gelijkmatig over de bodem en de rand van de springvorm. Als je het prettig vind kun je een koude eetlepel gebruik om het deeg uit te strijken, maar met de handen kan ook.
Stort het appelmengsel in de vorm. Zorg dat het appelmengsel niet te nat is voor het in de vorm gaat. Als dit wel het geval is kun je een klein beetje paneermeel op de bodem van de taart strooien. Dit neemt het vocht op en zorgt dat ook de bodem goed meebakt.
Neem nu de kleine bal om de bovenkant te versieren. Rol bijvoorbeeld het deeg uit in dunne slierten en leg deze kris-kras over de vulling. Of in een spinnenweb vorm. Gebruik je fantasie! Wanneer al het deeg verdeelt is, smeer je de bovenkant in met het apart gezette eiwit. De taart gaat hierdoor mooi glimmen. 
Zet de taart in de oven en bak ongeveer 75/90 minuten.

Eet smakelijk!  

* Zelf vanillesuiker maken is heel makkelijk. Neem een schone glazen pot en vul deze met fijne kristalsuiker. Doe hier een opengesneden vanillestokje in. Na een week of 7 is de suiker op volle vanillesmaak en blijft nog heel lang goed.  
** Als je zakjes gebruikt, neem er dan ongeveer 4, 3 voor de vulling en 1 voor het deeg. Reken voor losse suiker ongeveer 30/40 gram waarvan het meeste door de vulling gaat en een paar schepjes door het deeg.

1 opmerking:

  1. Een tip voor iedereen die ervoor wilt zorgen dat het deeg van de taart niet te hard wordt. Haal de taart na het bakken een kwartiertje uit de oven en de springvorm om wat af te koelen. Dek hem daarna af met aluminiumfolie en laat in de oven verder afkoelen. De restwarmte van de oven en het afdekken zorgen dat het deeg lekker zacht blijft.

    BeantwoordenVerwijderen