10-10-2012

Have a little faith...

Af en toe kom ik een recept tegen waarvan ik denk: Ik weet het niet. De ingrediënten lijken dan vaak een beetje vreemde combinaties van smaken, waarvan ik me afvraag of het wel lekker is. Maar met een leuk verhaal erbij of een mooi plaatje wil mijn eerste mening nog wel eens herzien. Met de jaren heb ik meer vertrouwen gekregen in recepten en kookboeken. Ik ga er gewoon vanuit dat als het recept de druk gehaald heeft het wel goed moet zijn! Bij deze salade had ik ook mijn twijfels, maar hier maakte het plaatje veel goed. En ik ben gek op geroosterde worteltjes. Mijn vertrouwen bleek dan ook terecht. Een bijzonder milde salade, met veel zoete smaken. 

Wortel-amandelsalade - Recept van Matt Preston in delicious.magazine juli 2012 (4 personen)


2 bossen jonge wortels, schoongemaakt, groen er bijna helemaal af
2 eetlepels olijfolie
1/4 rode ui, in dunne reepjes
2 stronkjes witlof, in dunne plakjes
200 gram ricotta
2 eetlepels zonnebloempitten
40 gram amandelen, geroosterd, grof gehakt
2 eetlepels honing, verwarmd
(grassige) Extra vierge olijfolie, voor het besprenkelen

Verwarm een oven voor 180 graden. Doe de worteltjes in een braadslee en besprenkel met olijfolie, zout en peper. Rooster de wortels in 25-30 minuten in de oven tot ze zacht zijn. Draai ze af en toe even om. Neem uit de oven en laat ze even afkoelen.
Schep de wortels in een schaal. Strooi de ui en witlof erover en schep voorzichtig door elkaar. Verdeel er schepjes ricotta over en bestrooi met zonnebloempitten en amandel. Besprenkel daarna met de verwarmde honing en de olijfolie.
Erg lekker met wat brood of een gekookte opperdoezer ronde erbij.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten